Behandeling uitsluitend volgens afspraak!
Voor een afspraak
of noodgeval, bel
+31(0)45 564 22 60

VHS (viraal haemorrhagisch syndroom)  is een zeer besmettelijke en vaak dodelijke ziekte die veroorzaakt wordt door een calicivirus. De ziekte werd voor het eerst in China waargenomen, maar komt sinds 10 jaar ook in Europa voor. De wildpopulatie van konijnen in Nederland is in het voorjaar van 2004 massaal besmet geraakt en een groot deel van de besmette dieren is gestorven. Door deze konijnensterfte in Nederland is de konijnenpopulatie dramatisch teruggelopen.

Hoe verspreidt VHS zich?

De ziekte verspreidt zich via direct contact tussen konijnen, maar ook via mest, insecten (zoals vliegen) en besmet materiaal (zoals kooien en drinkflesjes). Let op: ook vers geplukt gras kan besmet zijn, zeker op plaatsen waar wilde konijnen komen. Realiseer je dat je ook via schoenzolen het virus kan overdragen.

Symptomen van VHS

Na een incubatietijd van 1-3 dagen kunnen de eerste symptomen optreden. Het konijn wordt depressief, eet niet meer, raakt benauwd, krijgt koorts, schreeuwt en tandenknarst. In het laatste stadium van de ziekte zie je vaak schuimige bloederige neusuitvloeiing. Meestal sterft het konijn snel aan bloedingen in het lichaam. Deze bloedingen treden met name op in de darmen.

Het zijn deze bloeding waaraan de ziekte zijn naam heeft te danken: hemorrhagisch betekent bloed. De ziekte gaat echter niet altijd gepaard met bloedingen. Er is ook een vorm waarbij het konijn plots dood neervalt zonder eerst andere symptomen te hebben vertoond.

Hoe kunt u uw konijn beschermen tegen VHS?

• Hygiëne: zorg voor schone hokken en voederbakken.
  • Vaccinatie.
  • Pluk geen gras op plaatsen waar ook wilde konijnen kunnen komen.

Therapie bij VHS?

Er bestaat geen goede therapie voor VHS. Als uw konijn VHS heeft dan kan het alleen symptomatisch behandeld worden. Door warmte, vochtinfusen, pijnstiller en vitamines kan geprobeerd worden om het konijn op te peppen, maar in bijna alle gevallen verloopt de ziekte dodelijk ondanks de ingestelde therapie. Als u een konijn heeft dat besmet is met VHS bescherm dan uw andere konijnen door goed op de hygiene te letten. Zet het zieke konijn apart van de andere konijnen, maak het hok goed schoon en ontsmet het daarna.

• Gebruik 1 van de volgende middelen om alles te ontsmetten
    - 2% natronloog
    - 10% formaldehyde
    - 3% hypochloriet
    NB: alleen op hokken en materialen gebruiken, niet op de dieren gebruiken!
  • Hokken en vloeren: met een van de bovenstaande middelen behandelen en het liefst gewoon op laten drogen en 4 weken de hokken niet gebruiken.
  • Voerbakjes en drinkflessen goed droog maken en daarna nog eens grondig afspoelen, afwassen en afdrogen.

Als u het zieke konijn vastgehouden heeft trek dan andere kleren aan en was uw handen goed voordat u een ander konijn vastpakt. Wees voorzichtig met bezoekers die konijnen hebben met VHS. Ga zelf ook niet op bezoek bij mensen die konijnen hebben als uw konijn VHS heeft.

Vaccinatie tegen VHS

De eerste vaccinatie mag vanaf een leeftijd van 8 weken gegeven worden. Zeven dagen na deze vaccinatie heeft het konijn een goede bescherming tegen VHS. Deze bescherming houdt 1 jaar aan. Een keer per jaar vaccineren tegen VHS is voldoende voor gewone konijnen.

De vaccinatie tegen VHS mag samen met de vaccinatie tegen myxomatose gegeven worden.

Openingstijden [ behandeling uitsluitend volgens afspraak ]

Maandag